Frequently
asked
questions

Algemeen

Wat is Quppa?

An arrow down to open the FAQ question

Quppa is een slim deelsysteem voor herbruikbare koffiebekers, ontworpen om zero waste makkelijk te maken.

Wat is de missie van Quppa?

An arrow down to open the FAQ question

De missie van Quppa is om de wereldwijde transitie naar herbruikbare take-away verpakkingen voor voedsel en drank te versnellen.

An arrow down to open the FAQ question

Hoe werkt het?

Als je in de koffiebar je bestelling plaatst, vraag je de barista om je koffie in een Quppa te schenken. Je checkt de beker uit met onze web-app (geen download nodig!), en kan onderweg genieten van je afvalvrije koffie. Klaar met de beker? Lever hem in bij een van de deelnemende koffiebars, zij wassen hem af. 

Quppa account

Hoe kan ik starten met Quppa?

An arrow down to open the FAQ question

Surf naar app.quppa.be om je account aan te maken. Je kan je registreren met je e-mailadres, of via social login van Facebook of Google. Kies vervolgens je lidmaatschap. Momenteel bieden we een Basic (gratis) en een Premium (betalend) lidmaatschap aan. Nadat je deze stappen hebt doorlopen, kan je bekers ontlenen bij alle deelnemende locaties. Welkom tot de community!

Hoeveel bekers kan ik tegelijk ontlenen?

An arrow down to open the FAQ question

Als Basic (gratis) gebruiker kan je één beker tegelijk ontlenen. Premium leden kunnen tot 5 bekers gelijktijdig op hun account hebben.

An arrow down to open the FAQ question

Waar & hoe kan ik de Quppa-beker terugbrengen? 

Bekers kunnen bij alle deelnemende locaties worden ingeleverd. In de web-app vind je een kaart met alle punten, zodat je gemakkelijk de koffiebars bij jou in de buurt kan vinden. Om je beker terug te brengen, geef je hem gewoon af aan de barista en zij zullen hem als retour markeren. Je hebt je telefoon hier niet voor nodig.

An arrow down to open the FAQ question

Hoe weet ik hoe lang ik nog heb om de beker terug te brengen?

De web-app toont een overzicht van alle bekers die je in je bezit hebt, en de tijd die je nog hebt om ze terug te brengen. We vragen je om de bekers binnen 7 dagen na het ontlenen terug te brengen.

An arrow down to open the FAQ question

Wat gebeurt er als ik de beker niet binnen 7 dagen terugbreng?

Op dit moment is er geen consequentie wanneer je een beker langer dan 7 dagen bijhoudt. We vragen je wel om deze termijn te respecteren, zodat we de bekers in goede staat kunnen houden. Als een beker te lang vuil blijft, kunnen er permanente vlekken ontstaan, waardoor we de beker uit de loop moeten halen voor recycling!

An arrow down to open the FAQ question

Wat als ik een beker verlies?

Als je jouw beker verliest, heb je één beker credit minder op je account, waardoor je minder nieuwe bekers kan ontlenen. Let wel: op dit moment hanteren we een fair use policy voor Premium gebruikers. Dit betekent dat als je onopzettelijk eens een beker verliest (vb. vergeten op de trein), je contact met ons kunt opnemen om de verloren beker terug te zetten op je account. Uiteraard zullen we misbruik niet tolereren.

An arrow down to open the FAQ question

 Wat als mijn beker beschadigd is?

Breng je beker terug naar een van de deelnemende locaties, en gooi hem niet in de vuilbak of bij het plastic-afval! De barista zal de beschadigde beker aanvaarden, en ze als geretourneerd markeren op je account. Quppa zamelt de beschadigde bekers in zodat ze apart gerecycled kunnen worden door onze partner Borealis. Mocht je ooit een beschadigde beker aangeboden krijgen door een barista, weiger die dan alsjeblieft, want hij moet uit het systeem gehaald worden.

An arrow down to open the FAQ question

Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Neem contact op met support@quppa.be

An arrow down to open the FAQ question

 Hoe worden mijn persoonlijke gegevens behandeld?

Je persoonlijke gegevens worden bewaard op een beveiligde server die zich binnen de Europese Unie bevindt. Betalingsinformatie wordt getokeniseerd en opgeslagen door onze betalingsintegratiepartner Stripe, wij hebben hier zelf geen toegang toe. Quppa zal je persoonlijk identificeerbare informatie nooit delen met derden, tenzij absoluut noodzakelijk om onze overeenkomst met jou als klant na te komen (bijvoorbeeld voor het verwerken van betalingen). Raadpleeg ons privacybeleid voor meer informatie.

Quppa abonnement

Hoeveel kost Quppa?

An arrow down to open the FAQ question

Je kan Quppa gratis gebruiken als Basic gebruiker. Of upgrade naar Premium om te genieten van nog meer zero waste koffies!

 Wat is het Basic lidmaatschap?

An arrow down to open the FAQ question

Het basic lidmaatschap is ons gratis aanbod, bedoeld voor sporadische gebruikers en zij die Quppa eens willen uitproberen voordat ze willen betalen voor het Premium lidmaatschap. Als Basic gebruiker kan je één beker per keer uitchecken en ben je beperkt tot vier uitleenmomenten per maand.

Is het echt gratis voor sporadische gebruikers?

An arrow down to open the FAQ question

Absoluut! We willen iedereen de kans geven om te genieten van het zero waste gevoel! Geen verborgen kosten of kredietkaart nodig. We behouden echter het recht om in de toekomst wijzigingen aan te brengen aan onze gratis formule, zoals het wijzigen van het aantal bekers dat per maand kan worden uitgeleend. Mocht het gratis lidmaatschap aangepast worden, dan brengen we je ruim van tevoren op de hoogte.

Hoe kan ik mijn Basic lidmaatschap opzeggen?

An arrow down to open the FAQ question

Het Basic lidmaatschap kan niet worden geannuleerd. Als je geen gebruik meer wilt maken van onze dienst, kan je ervoor kiezen om je account te verwijderen. Neem hiervoor alstublieft contact op met support@quppa.be

 Wat is het Premium lidmaatschap?

An arrow down to open the FAQ question

Het Premium lidmaatschap is ons betalende aanbod, bedoeld voor frequente gebruikers. Als Premium-gebruiker kun je tot 5 bekers tegelijk uitchecken, en zo vaak ontlenen als je wilt.

 Wordt mijn Premium lidmaatschap automatisch verlengd?

An arrow down to open the FAQ question

Ja, aan het eind van het jaar wordt je Premium lidmaatschap automatisch verlengd voor het volgende jaar. Als je dit niet wilt, kan je je abonnement voor het einde van het jaar opzeggen. Je wordt ruim van tevoren op de hoogte gebracht.

Hoe kan ik mijn Premium lidmaatschap opzeggen?

An arrow down to open the FAQ question

Ga naar app.quppa.be op mobiel of desktop, en navigeer naar de rubriek 'Mijn Account'. Klik op het tabblad 'Mijn lidmaatschap' om een overzicht te krijgen van je huidige lidmaatschap. Druk op ‘Lidmaatschap opzeggen' om het opzegproces te starten. Je ontvangt een automatische bevestiging per e-mail. Als je annuleerde binnen 14 dagen na aankoop heb je recht op terugbetaling.

Wat is het annulatiebeleid?

An arrow down to open the FAQ question

Wanneer je je Premium lidmaatschap binnen 14 dagen na aankoop annuleert, heb je recht op een terugbetaling. Houd er rekening mee dat wanneer je op het moment van annuleren nog bekers in je bezit heeft, wij €1,5 per cup in mindering moeten brengen. Maar maak je geen zorgen, als dit het geval is zullen we je waarschuwen voordat je je lidmaatschap annuleert. Zo heb je nog de kans om de bekers terug in te leveren en te genieten van een volledige terugbetaling!

Quppa bekers

Uit welk materiaal zijn de bekers gemaakt?

An arrow down to open the FAQ question

Onze bekers zijn gemaakt van 100% voedselveilig polypropyleen (PP). Mensen vragen ons vaak waarom we plastic gebruiken in plaats van natuurlijke materialen zoals bamboe of koffiedik. Het antwoord is dat PP vele voordelen biedt ten opzichte van andere materialen. Het is gemakkelijk te recycleren, bestand tegen detergenten, heeft een lange levensduur en een laag gewicht. Als plastics gebruikt worden binnen een gesloten systeem (zoals Quppa) en goed ingezameld worden voor recycling, is de ecologische voetafdruk lager dan bij andere materialen.

Waar worden de bekers gemaakt?

An arrow down to open the FAQ question

Onze bekers worden uitsluitend in België gemaakt.

Wat maakt de Quppa-bekers slim?

An arrow down to open the FAQ question

Alle bekers worden uniek geïdentificeerd door middel van Radio Frequency Identification (RFID) technologie. Elke beker is gemarkeerd met een kleine tag die op verschillende momenten doorheen de cyclus van de beker wordt uitgelezen. Dit is bijvoorbeeld het geval bij het ontlenen en terugbrengen van de bekers. De RFID-tag is vergelijkbaar met een streepjescode, maar dan onzichtbaar voor de gebruiker. Dit systeem stelt ons in staat om een specifieke beker direct aan je account te koppelen. Daarnaast kunnen we hiermee meten hoe vaak de bekers worden hergebruikt, wat ons helpt om de levenscyclus van de bekers te begrijpen. De tags bevatten enkel een uniek nummer en kunnen niet worden gebruikt om je locatie te bepalen, dus maak geen zorgen!

Is Quppa hygiënisch?

An arrow down to open the FAQ question

Ja, de bekers worden gereinigd in de vaatwasser op hoge temperatuur. Net als het servies dat je in de koffiebar zou gebruiken! Omdat we bijhouden hoe vaak de bekers hergebruikt worden, kunnen we bekers die het einde van hun levensduur hebben bereikt automatisch uit het systeem halen. Deze bekers worden apart ingezameld zodat ze gerecycleerd kunnen worden door onze partner Borealis.

Kan ik de beker vuil terugbrengen?

An arrow down to open the FAQ question

Ja, natuurlijk! Maar als je de bekers langer dan 3 dagen bewaart, vinden we het handig dat je de beker even uitspoelt, want dan zijn ze achteraf makkelijker schoon te maken. Bovendien verlengt het de levensduur van de bekers.

Quppa voor koffiebars en anderen

Kan ik Quppa aanbieden in mijn zaak?

An arrow down to open the FAQ question

Natuurlijk! Stuur ons een mailtje via hello@quppa.be zodat wij je kunnen contacteren voor een vrijblijvend gesprek.

Welk voordelen biedt Quppa voor mijn zaak?

An arrow down to open the FAQ question

Met Quppa bespaar je afval, geld, en maak je een statement. Je wordt vermeld op onze website en in onze app. Ons systeem is ontworpen om al het gedoe rond herbruikbare verpakkingen weg te nemen. Met de slimme Quppa-bekers hoef jij je niet bezig te houden met het registreren van statiegeld in je kassasysteem. Wij zorgen ervoor dat je altijd een voorraad herbruikbare bekers hebt. De aansluiting van nieuwe klanten wordt geregeld in onze app, waardoor we bijhouden wie hoeveel bekers ontleend heeft. Jij moet je dus geen zorgen maken moesten je klanten de bekers kwijtraken of beschadigen, want dat is onze verantwoordelijkheid! Dit geeft ons een sterke motivatie om een systeem te ontwikkelen waarbij de bekers zo lang mogelijk meegaan, en ook daadwerkelijk gerecycleerd worden aan het einde van hun levensduur.

Wat als mijn voorraad koffiebekers op is?

An arrow down to open the FAQ question

Met ons slimme systeem kunnen we de voorraad bekers in jouw koffiebar monitoren. Als je zonder bekers dreigt te vallen, plannen we proactief een levering in om de voorraad aan te vullen. Hetzelfde geldt als je te veel bekers hebt. Was er een vergissing van onze kant en is de voorraad echt op? Neem even contact met ons op en we lossen het zo snel mogelijk op.

Kan mijn logo op de bekers gedrukt worden?

An arrow down to open the FAQ question

Wij streven ernaar een universele beker aan te bieden die vrij is van reclame of branding. Als je toch denkt dat een interessante samenwerking mogelijk is, neem dan contact op door een mailtje te sturen naar hello@quppa.be.

Werken jullie samen met steden om Quppa uit te rollen?

An arrow down to open the FAQ question

Ja, wij werken nauw samen met steden om hen te helpen de overstap te maken naar herbruikbare verpakkingen voor take-away. Contacteer ons zodat we kunnen bespreken hoe we kunnen samenwerken.

Ik wil Quppa gebruiken op mijn evenement, kan dat?

An arrow down to open the FAQ question

Aarzel niet om ons te contacteren als je warme dranken wilt schenken op jouw evenement. Wij kunnen een oplossing op maat van een evenement uitwerken.

Koffiedrinker

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Waar haal ik zo een Quppa?

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

yestsggdg

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Koffiebar

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Waar registreer ik mij?

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.

Andere

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Wat doet Quppa aan het milieu?

An arrow down to open some text or guide you to a certain section

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Suspendisse varius enim in eros elementum tristique. Duis cursus, mi quis viverra ornare, eros dolor interdum nulla, ut commodo diam libero vitae erat. Aenean faucibus nibh et justo cursus id rutrum lorem imperdiet. Nunc ut sem vitae risus tristique posuere.